החזרי מס לאור חישובי שכר שגויים

עבירות מס

החזרי מס

עובדים שכירים רבים מקבלים בכל חודש תלוש שכר ובמקרים רבים הם לא בודקים אותו. הם סומכים על חשבי השכר שמבצעים עבודה מקצועית ולכן ברור להם שהכול תקין. אכן חשבי השכר מודעים לכל החוקים והנהלים אך לא אחת הם טועים בחישובי השכר, עקב טעויות אנוש או סיבות אחרות. לכן קיימת חשיבות רבה של בדיקת תלושי השכר, העברת שאלות לחשב השכר ובדיקת אמיתות של מלוא הנתונים.

אחת הטעויות השכיחות היא נקודות הזיכוי. חשבי השכר אמורים לרשום את כמות נקודות הזיכוי של כל עובד בהתאם לקביעה של רשות המיסים. במקומות עבודה רבים יש פעילות רציפה של  עו"ד דיני עבודה שמייעץ ומלווה את כל נושא שכר העובדים ולכן הוא מעביר לחשבי השכר את מלוא המידע אשר משתנה מעת לעת. השווי של כל נקודת זיכוי ממס הוא כמה מאות שקלים. תעריף זה משתנה בכל שנה, אך מדובר בסכום מהותי בכל חודש שמצטבר לסכומים נאים בכל שנה.

בדיקה מקיפה של החזרי מס

הפתרון המעשי למצב זה הוא בדיקה מעמיקה של נושא תשלומי המס שבוצעו בכל אחת מתוך שש השנים האחרונות של כל תא משפחתי. עובדיה של חברה מקצועית שמבצעים הליך זה מכירים היטב את כל נושא נקודות הזיכוי ונושאים נוספים אשר מזכים במס ולכן הם מבצעים בדיקה מקיפה באמצעות סימולטור לחישוב המס.

הכנת דוחות אישיים לשנים קודמות

לצורך בדיקת נושא החזרי מס, בני הזוג השכירים מרכזים את טופסי 106 לכל אחת מהשנים האחרונות של כל אחד מהם מכל מקומות העבודה שבהם הם עבדו. כמו כן מידע על הכנסות נוספות כמו הכנסה משכר דירה, קבלת דמי אבטלה, קצבה, דמי לידה וגם הוצאות ששולמו עבור ביטוחים שמוכרים במס.

יש ליידע את צוות הבדיקה לגבי נושאים הקשורים לנקודות הזיכוי, כמה ילדים יש למשפחה שהם מתחת לגיל 18, אם יש חלילה, ילדים ונכים אשר סמוכים לשולחן ההורים, מתי סיימו ההורים את הלימודים כיוון שיש קריטריונים מסוימים שלסטודנטים שסיימו את לימודיהם מגיעה נקודת זיכוי, אם מדובר באדם גרוש שמשלם מזונות לגרושתו ולכן גם לו מגיעות נקודות זיכוי.

בנוסף לכך יש מקרים שבהם העובדים משלמים עבור מוסד סיעודי שבו שוהים הוריהם ולכן גם במקרים הללו מגיע להם החזר כספי בהתאם לקריטריונים שקבעה רשות המיסים, אם הסכום ששולם הוא מעל הסף שנקבע ואם התשלום בוצע מחשבון הבנק של העובדים.

בדיקה באמצעות סימולטור

העובדים המקצועיים מזינים בתוכנה את כל הנתונים ולאחר מכן הם מקבלים תוצאה סופית אם קיים החזר מס עבור כל אחת מהשנים הללו ומה גובהו. בהתאם לכך מכינים את הדוחות האישיים הרלוונטיים עם המסמכים הנלווים ומגישים אותם למס הכנסה.

קבלת החזר מס בפועל

עובדי מס הכנסה בודקים היטב כל דוח שמוגש, הם מצליבים זאת עם מידע נוסף שקיים ברשותם ובהתאם לכך הם מפיקים שומת מס. אם אכן מגיע ללקוח החזר מס, הוא יקבל סכום כספי זה תוך פרק זמן קצר לחשבון הבנק שלו.