כל מה שצריך לדעת על ייעוץ כלכלי לחברות ולמשפחות

ייעוץ כלכלי לחברות ולמשפחות

ייעוץ כלכלי הוא כבר מזמן לא מילה גסה, אלא דרך חיונית ומשמעותית להזניק את המצב הפיננסי של העסק או המשפחה כלפי מעלה. בין אם מדובר בעסק קטן, חברת ענק או משק בית, ובין אם המטרה היא יציאה מהמינוס או הגדלת הרווחיות – ייעוץ כלכלי איכותי יכול לסייע לכם רבות.

המהות דומה, הכלים השונים

ייעוץ כלכלי דומה תמיד במהות הבסיסית ביותר שלו: מטרתו לענות על השאלה איך מגדילים את סך ההכנסות ומורידים את סך ההוצאות. לא משנה אם מדובר בממשלה, תאגיד ענק או משק בית קטן, המטרה נותרת זהה, על ההוצאות לקטון ועל ההכנסות לגדול, כך שהרווח הנקי יגדל ויהיה חיובי ככל הניתן. עם זאת הכלים המשמשים משפחות וחברות בעת ליווי פיננסי שונים בתכלית, ולכן חשוב להתמקד בייעוץ כלכלי אשר מותאם לסטטוס הספציפי. תכנון פיננסי למשפחות עשוי להתמקד למשל בהתמודדות מול אתגרי הבירוקרטיה הביתית (משכנתא, ביטוחים, אינטרנט וכדומה) ובהגברת המוטיבציה הכלכלית של בני המשפחה. לעומת ייעוץ כלכלי עסקי יבחן נושאים שונים בתכלית, כגון החזרי מס, מתודות שיווק, תנאי העסקת עובדים ועוד. לכן יש לבחון את הניסיון היועץ אתו עובדים ולהבין האם הוא בעל הרזומה המתאים.

כל אחד יכול להיות יועץ

על אף התואר המכובד, אין הגדרה מדויקת מי יכול להיות יועץ עסקי ואנשים מגיעים למשרה זאת מכל מיני כיוונים שונים. חלקם כלכלנים או בוגרי תארים במנהל עסקים, ייעוץ מס וכדומה. אחרים מגיעים לשם מהכיוון היותר רגשי: קואצ'רים, מאמנים אישיים וכיוצא בזה. ישנם גם יועצים עסקיים שעברו השתלמויות ייעודיות ספציפיות כמו קורס יועצים לכלכלת המשפחה או שהתבגרו בעמותות שעוסקות בנושא. לכל יועץ תחום מומחיות, הבנה ורמת עסקית שונה, בהתאם לניסיון וללימודים רכש. יש לכך משנה חשיבות ובעת בחירת יועץ רצוי להבין מהם החוזקות שלו, למשל האם הוא מצטיין בניתוחי מס או דווקא בהגברת המוטיבציה והיעילות הפנימית של הנוגעים בדבר. 

מרוויחים הרבה, נותנים הרבה

שעת ייעוץ כלכלי היא לא דבר זול לרוב, ומחירה יכול להגיע למאות ואף אלפי שקלים, כתלות באופי הייעוץ ובמוניטין של המייעץ. עם זאת ישנם גם אפיקים זולים יותר בהם אפשר להיתמך כמו למשל יועצים המבצעים חלק מעבודתם בהתנדבות, או עמותות שמקדמות השכלה כלכלית. עם זאת, מעבר למחיר היקר, חשוב להעריך את התמורה שאכן ניתנת, שיכולה לא פעם להביא להיפוך הקערה הפיננסית וליציאה הנכספת מהמינוס. לכל יועץ או חברת ייעוץ יש את הרקורד האישי שלו, אולם אין ספק שבמקרים רבים מחיר השעות אכן שווה את התמורה ואף יותר מכך.

דברים שרואים משם לא רואים מכאן

אחת המעלות הגדולות של יועץ כלכלי נבון היא היכולת לראות דברים מבחוץ באופן מנותק רגשית מהסיטואציה. מבט חיצוני איכותי ומעמיק יכול לזהות חוזקות וחולשות של העסק או המשפחה ולדעת בהתאם לתת את התובנות הפיננסיות הרלוונטיות.