כך תכתבו תוכנית עסקית מנצחת לסטארט אפ שלכם
תכנית עסקית היא צעד מקצועי חשוב עבור כל עסק בשלבי הקמה, כל שכן לחברות סטארט אפ שמנסות לחדש לעולם ולייצר מוצר פורץ דרך. מטרתה של התוכנית העסקית לזהות גורמי סיכון ואי ודאות, מקורות מימון והשקעה, ולערוך מחקר מקיף על השוק בו פועלת החברה. בכתבה הבאה ניתן מספר כללי מפתח לכתיבת תכנית עסקית טובה עבור סטארט אפים.
נותנים למומחים לעשות את העבודה
תכנית עסקית לסטארט אפ היא לא מסמך פנימי ששמור למובילי החברה בלבד. מדובר בנייר מייצג שקהל היעד שלו הוא כל בעלי העניין בסטארט אפ: יזמים, שותפים עתידיים ולא פחות חשוב גופים המעוניינים להשקיע. לכן התוכנית העסקית צריכה להיות מקיפה וייצוגית ככל הניתן. רצוי שתיכתב בשפה האנגלית, הלא היא השפה הבינלאומית של חברות סטארט אפ, ותהיה אסתטית לקריאה. בנוסף תכנית עסקית מוצלחת צריכה לשמור על איזון עדין בין שתי מטרות סותרות: מחד לא להפוך לספר עב כרס שאי אפשר אפילו לעיין בו, ומנגד להיות מפורטת כמה שאפשר ולתת מענה על שאלות רבות הנוגעות לפעילות העסקית המשוערת. מדובר במלאכה מורכבת למדי. לכן על אף שאפשר לעשות זאת לבד, מומלץ להסתייע עבורה בעזרתם של חברות מקצועיות שתחום מומחיותם הוא ייעוץ כלכלי וכתיבת תוכניות עסקיות לחברות.
כל חברה והתוכנית העסקית שלה
על אף שיש רשימת פרקים סדורה לפיה כדאי לכתוב תוכנית עסקית, יש הבדלים בין תוכניות של חברות משווקים שונים וכן הבדלים בין התוכניות לפי המטרה הסופית שלהן. כך למשל, תוכנית עסקית פיננסית מתרכזת במקורות ההון של החברה ובדרכים אופציונליות לגייס השקעה בסטארט אפ והלוואות. לכן בתוכנית מסוג זה יש לתת דגש על כל נתון כלכלי רלוונטי ועל כל אספקט במצב הפיננסי (העתידי או הקיים של החברה), לרבות החזרי מס, משכורות, תקציב פיתוח ועוד. להבדיל, תכנית עסקית שיווקית תתרכז במכירת המוצר, לרבות דרכי הפצה ותמחור, נתונים על השוק הקיים וכדומה.
תוכנית טובה מתחילה במחקר טוב
לתוכנית עסקית טובה יש שפע של יתרונות אפשריים, אשר חלקם תלויים בהגדרת המטרות והיעדים שנרשמו בה, בין אם אלו השגת גיוס משקיעים נוספים, פנייה לשירותי ליווי פיננסי, פריצה לשווקים חדשים, או כל דבר עסקי אחר שמעסיק את מובילי הסטארט אפ.
בכדי להנות מיתרונות אלו, וללא קשר ליעד המוגדר, יש צורך בהשקעת משאבים איכותיים במחקר טוב עם מקורות מידע רלוונטיים ואמינים (בישראל למשל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היא מקור חשוב). פרק המחקר עשוי להיתפס כמשמים ומתיש אך הוא קריטי לתוכנית בריאה ומנצחת.
חלק מלוח הזמנים
כתיבת תכנית עסקית היא לא משהו שאפשר לעשות בין לבין. לכן חשוב להקצות לה זמן מוגדר בשגרה העסקית הקבועה, על מנת שהיא אכן תקרום עור וגידים לכדי תכנית קוהרנטית ורלוונטית.